جمعه, 10 فروردين 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۱۲/۱۱ 
  • تعداد بازدید : 104
  • کد خبر : ۲۳۲۱۵
گره‌ی توسعه كشاورزی با رویكرد تسریع انتقال یافته ها توسط آموزش و ترویج باز می‌شود

قائم مقام وزیر جهادکشاورزی در گردهمایی سراسری شبکه دانش کشاورزی ؛

گره‌ی توسعه کشاورزی با رویکرد تسریع انتقال یافته ها توسط آموزش و ترویج باز می‌شود

گردهمایی شبکه دانش کشاورزی با حضور مهندس کشاورز قائم مقام وزیر جهادکشاورزی، دکتر بازرگان معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر مهاجر رییس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان، دکتر مویدی معاون آموزش و ترویج کشاورزی سازمان، دکتر جوادی معاون پژوهشی سازمان، دکتر نوری معاون علمی و فناوری موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، روسای مراکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مدیران هماهنگی ترویج کشاورزی استانها، دکتر حسینی رییس موسسه تحقیقات برنج کشور، پژوهشگر مروجان ارشد، محققان معین و مروجان پهنه کل کشور روز یکشنبه دهم اسفندماه به صورت وبیناری در سالن مروج موسسه آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، مهندس کشاورز قائم مقام وزیر جهادکشاورزی در این گردهمایی ملی، با اشاره به اینکه بخش کشاورزی سه وظیفه اصلی بر عهده دارد گفت : تقویت امنیت غذایی کشور با فراهم کردن تولید کیفی و کمی، حفاظت از منابع محدود کشاورزی و افزایش درآمد کشاورزان باید در اولویت سیاستگذاران و تصمیم گیران بخش کشاورزی باشد.

مهندس کشاورز چالش‌های احصاء شده کشاورزی کشور را برشمرد و اظهار کرد: در راس این چالش‌ها پایین بودن بهره‌وری در آب، خاک و انرژی است که باعث کاهش تولید و رشد اقتصادی و افزایش هزینه‌ها می‌شود.

وی افزود: کشاورزی با شرایط سخت امروز با دانش دیروز اداره نمی‌شود. امروز کشاورزی کشور ما نیازمند رویکردهای جدید، علم و دانش و تکنولوژی‌های جدید است.

قائم مقام وزیر جهادکشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود در این گردهمایی، گره‌ی توسعه کشاورزی را رویکرد تسریع انتقال یافته‌ها، معرفی و ارایه دانش جدید به کشاورزان از طریق آموزش و ترویج عنوان کرد و گفت: ترویج و آموزش باید مثل بمب یافته‌ها را به بهره‌برداران منتقل کند چرا که اگر تاخیر در انتقال یافته‌ها داشته باشیم کشاورزی ما توجیح اقتصادی ندارد.

مهندس عباس کشاورز مروجان را نماینده کشاورز و کشاورزی معرفی کرد و از آنها خواست در این امر خطیر مسؤولیت پذیر و مطالبه گر باشند.

وی انتظار خود از شبکه دانش کشاورزی را مطرح کرد و گفت : این شبکه هر سال در یک مجمع مشخص متناسب با یافته‌ها، اسناد بالادستی و با مدنظر قراردادن چالش‌های مهم کشاورزی، برنامه خود را تدوین کند و در همه ابعاد ارتباطی، مفاهیم اقتصادی و ... بینش و دانش اعضای شبکه را ارتقا دهد. همچنین نسبت به برنامه خود پاسخگو باشد.

قائم مقام وزیر جهادکشاورزی در پایان سخنان خود خدمت به کشاورزان محروم و کشاورزی کشور را فرصتی دانست که نصیب هر کسی نمی‌شود و از همه ارکان شبکه دانش کشاورزی به خصوص مروجان که آخرین پل ارتباطی با کشاورزان هستند، درخواست کرد: با روی باز و اشتیاق به استقبال این فرصت خدمتگذاری بروند.

در بخش دیگری از گردهمایی شبکه دانش کشاورزی، دکتر بازرگان معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه این نشست درواقع بهره‌وری دانش است، اظهار کرد: وقتی برجسته‌ترین و متخصص‌ترین افراد علمی بخش کشاورزی در این شبکه عضو هستند نباید دیگر مشکلات کشاورزی در عرصه پابرجا باشد.

دکتر کامبیز بازرگان کار ترویج و آموزش به خصوص در بخش کشاورزی را کار بسیار سختی دانست و گفت تغییر رویکرد و رفتار و پذیرش از طرف کشاورزانی که سالهاست کار کشاورزی می‌کنند و به کار خود ایمان دارند، کار بسیار سختی است. بنابراین مروجان باید معلمانی عاشق باشند و همه ارکان شبکه دانش کشاورزی در نهایت سود و منفعت کشاورزان را در نظر بگیرند.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انتظار خود از پژوهشگر مروجان ارشد را دیدن کل حلقه‌های زنجیره کشاورزی عنوان کرد و گفت : باید زنجیره تحقیق و ترویج، پژوهش، تولید، اقتصاد و .... به طور کامل در ارایه طرح‌های کلان دیده شود.

وی افزود: ارایه گزارش عملکرد به تنهایی کافی نیست و باید حتما اثربخشی آن در مزارع مشهود باشد، تا بگوییم ترویج مساله محور اتفاق افتاده است. 

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0