شنبه, 8 ارديبهشت 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ 
  • تعداد بازدید : 365
  • کد خبر : ۲۳۲۰۸
برنامه آموزشی ترویجی مدیریت پرورش زنبور عسل و گرده افشانی

رویداد ملی ترویج نوآوری

برنامه آموزشی ترویجی مدیریت پرورش زنبور عسل و گرده افشانی

برنامه ملی انتقال و نشر دانش تجارب موفق با عنوان برنامه آموزشی ترویجی مدیریت پرورش زنبورعسل و گرده‌افشانی با حضور مهندس اکبر پور مجری طرح توسعه زنبورداری، مهندس موسویان مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران زمین، مهندس پیری معاون دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی، مهندس ضیایی و دکتر افروزان پژوهشگر زنبورعسل  برگزیدگان ملی در رشته پرورش زنبورعسل؛ علی سلطانی برگزیده ملی سال 98 از  استان تهران ، یدالله مسافر برگزیده ملی سال 99 از استان مازندران، روز چهارشنبه ششم بهمن ماه در سالن جلسات موسسه آموزش و ترویج کشاورزی به صورت وبینار برگزار شد.

در این نشست، دکتر افروزان در خصوص اهمیت استفاده از تجربیات زنبورداران  نمونه ملی  و مسایل و نکات فنی  در زنبورداری  نوین و خارج شدن از تک محصولی توضیحاتی ارایه داد.

 

 

وی همچنین با اشاره به پرورش زنبورعسل و اهمیت گرده افشانی، گفت: کندوی زنبورعسل یک کارخانه داروسازی است و تمام محصولات زنبورعسل اثرات دارویی دارند. برای تولید دارو از گیاهان مرتعی و جنگلی با استفاده از زنبورعسل  نه تنها خسارتی به این مناطق وارد نمی‌شود، بلکه با گرده افشانی پوشش گیاهان نیز افزایش می‌یابد.

دکتر افروزان حضور زنبورعسل در مزارع و باغات را موجب افزایش کمی و کیفی محصولات دانست و اظهار کرد: ضروری است نسبت به اطلاع‌رسانی و حمایت از این حشره مفید از طریق کمیته‌ای که به دستور وزیر جهادکشاورزی با عنوان کمیته گرده افشانی و با عضویت نمایندگان معاونت باغبانی و دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی تشکیل شده است، قدم های موثری برداشته شود.

در بخش دیگری از این برنامه، وضعیت زنبورداری کشور و تولیدات آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و برگزیدگان نمونه ملی کشور تجربیات خود را در اختیار دیگر بهره ‌برداران قرار دادند.

علی سلطانی برگزیده ملی زنبور عسل سال ۹۸ از تهران در مورد برداشت به موقع  و سریع تر عسل در تابستان  و همچنین روش قراردادن عسل  بر روی قابها برای کاهش تلفات زمستان گذرانی و نحوه استقرار کلنی‌های خارج از مزرعه  برای کاهش اثرات سمپاشی تجربیات موفق  خود را توضیح داد. 

در پایان، یداله مسافر زنبوردار نمونه ملی سال ۹۹  از استان مازندران در خصوص گرده افشانی و آسیب ناشی از سمپاشی بی موقع در کشت کلزا و اهمیت مناطق مناسب و زمان مناسب کوچ  و همچنین تجربیاتی که در مورد مبارزه با آفت کنه داشت، توضیحات و تجربیات خود را منتقل کرد.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0